Nederlanders noemen hun land soms het zesde Scandinavische land vanwege de vrije manier van denken en leven. Als agrarisch land is het echter verder ontwikkeld dan de ‘andere’ Scandinavische landen. Nieuwe technologie wordt meteen toegepast. Daardoor verwierven Volvo tractoren indertijd al snel een gevestigde positie in Nederland. Toen Valmet begin jaren tachtig de tractoractiviteiten van Volvo overnam, was Kuiken N.V. in Emmeloord al de importeur van de Volvo BM in Nederland. Het bedrijf ging zo snel van start dat het zelfs vóór de introductie van de 05 Serie enkele gele Valmets wist te importeren.
Eind jaren tachtig communiceerden de Nederlandse importeur en de dealers dat de Nordic 05 Serie niet de tractor was om Midden-Europa te veroveren. De verwachtingen waren dus hooggespannen toen het 8100 model eind 1990 werd gepresenteerd. Busladingen dealers bezochten de landbouwbeurs in Elmia om de tractor te bekijken. In het najaar werd in Zweden een speciale proefrit georganiseerd voor de importeur.
De drooglegging van de Zuiderzee en de ontwikkeling van nieuwe landbouwgebieden bereikte al in de jaren dertig enorme proporties. Dat ging door tot in de jaren zeventig. Om alle infrastructurele werkzaamheden te kunnen leveren importeerde Kuiken ook machines voor grondverzet. CEO H.B. Kuiken was echter altijd geïnteresseerd in tractoren.
Voorbeeld voor innovatie
De landbouw in de Nederlandse polders zette de toon voor innovatie. Maar de vruchtbare grond kende ook haar prijs. De jaarlijkse pacht voor de beste hectaren grond was hetzelfde als de aankoopprijs voor een hectare in Midden-Finland. De Nederlandse karaktereigenschap van ‘flexibele en prijsbewuste kooplieden’ is wellicht mede hierdoor gevormd: je betaalt niet voor onnodige zaken. En als je het na veel onderhandelen eens bent over de prijs, begin je over extra’s en kortingen te praten! Begin jaren negentig had Kuiken een centrale inkooporganisatie die ook tractoren onder haar hoede had. Toen de Finse verkoper uiteindelijk zijn bescheiden verzoek om een prijsverhoging ter sprake had gebracht, rolde de inkoper van Kuiken langzaam een sigaret, stak hem op en vroeg vervolgens, door de rook recht in de ogen kijkend: “Waarom vind jij jouw vraag gerechtvaardigd?”
Nederland is nog altijd een liberaal land. De hoge waardering voor arbeid – en de hoge kosten ervan – hebben hoogwaardige technologie in de landbouw gebracht. Zelfs vóór GPS is voortdurend vooruitgang geboekt. Machinefabrikanten moesten zich echter fors inspannen om aan de behoeften van agrarische ondernemers te voldoen.
Mechan
In de jaren ’90 werd Kuiken ook importeur voor België en Luxemburg. In 2010 werd de distributie van Valtra in de Benelux-landen overgedragen op de Mechan, een gerenommeerde AGCO-importeur. Mechan is actief in verschillende Europese landen en heeft de Europese positie van Valtra – vooral in België – fors verbeterd. De Benelux-landen werken veel samen, kennen open grenzen en zelfs vóór de euro hadden de landen een vaste onderlinge wisselkoers. Maar daar houden de overeenkomsten vrijwel op. Belgen houden van een eenvoudige en robuuste zescilinder basistractor, terwijl Nederlanders techniek en een goede vermogen-gewichtsverhouding waarderen.
Tekst Timo Mattila Foto Valtra archief