De geschiedenis van Valmet- en Valtra-tractoren is niet zo eenkleurig als die van veel andere tractormerken. In 1988 introduceerde Valmet een wereldprimeur: een volledig kleurengamma voor zijn tractoren. Voor het eerst konden klanten kiezen uit vijf verschillende kleuren. Sindsdien hebben klanten van Valmet en Valtra de kleur kunnen kiezen die ze mooi vinden, maar zelfs daarvoor hadden Valmet-tractoren niet altijd dezelfde kleur.
De geschiedenis van Valmet-tractoren gaat precies 70 jaar terug tot 1951, toen de Valmet 15 werd geïntroduceerd. De kleur was toen volledig rood, inclusief de motorkap en het chassis. Deze volledig rode tractoren werden negen jaar lang geproduceerd, tot de introductie van de Valmet 361 in 1960. Die nieuwe tractor was ook overwegend rood, maar de grille aan de voorkant en de onderkant van de motorkap waren grijs.
Geel en bruin als hoofdkleuren
De grote verandering kwam eind jaren ‘60, toen Valmet de 100-serie lanceerde. Valmet-tractoren kregen een nieuwe kleur: geel werd de hoofdkleur, terwijl het chassis en de grille bruin waren. De volgende wijziging kwam in 1971, toen de Valmet 02-serie werd geïntroduceerd. De hoofdkleuren bleven geel en bruin maar de bruine kleur van het chassis werd nu ook gebruikt op de motorkap.
Het uiterlijk van Valmet-tractoren werd in 1979 opnieuw bijgewerkt met de lancering van de 03-serie. De nieuwe tractoren waren helderder geel, terwijl het chassis en de motorkap een lichtere tint bruin kregen. Het nieuwe uiterlijk werd gecompleteerd met de toevoeging van een derde kleur; er werd wit gebruikt voor de wielen en het dak van de cabine. Deze tractoren met wit dak werden bekend als studentenmodellen vanwege hun gelijkenis met de Finse witte studentenpetten.
De comeback van rood
De rode kleur maakte een comeback met de lancering van de nieuwe Scandinavische Volvo BM Valmet in 1982. Het chassis, de grille en de motorkap van de nieuwe 05-serie werden zwart, de wielen bleven wit en de zijpanelen en de cabine werden rood. Op de kleinere modellen uit de 04-serie bleef de dakkleur wit, maar verder waren de kleuren hetzelfde als op de 05-serie. De modelaanduiding stond in wit op het zijpaneel. De volgende zichtbare verandering kwam in 1986, toen de naam terugkeerde naar Valmet
Kleuropties zoals bij auto’s
De laatste en meest doorslaggevende verandering kwam met de introductie van een complete reeks keuzekleuren in 1988. Klanten konden nu kiezen uit vijf verschillende kleuren: rood, blauw, geel, groen en wit. De nieuwe tractoren onderscheidden zich ook door de modelaanduiding op het zijpaneel, waarvan de achtergrondkleur nu overeenkwam met de hoofdkleur van de tractor.
Gele modellen uit Brazilië
Dezelfde kleuren werden ook aangeboden op de tractoren die in de Braziliaanse fabriek werden geproduceerd. Toen de activiteiten daar in 1960 begonnen, waren de Valmet-tractoren allemaal rood. De volgende 600 D-modellen waren ook rood, maar de grille aan de voorkant en de randen van de motorkap waren grijs. Het kleurenschema kwam zeer nauw overeen met dat van tractoren die in Finland werden gemaakt. De volgende 60 id- en 80 id-modellen waren geel en zo ook de meeste Valmet- en Valtra-tractoren die sindsdien in Brazilië zijn gemaakt.
Sinds 1988 kunnen Valtra-klanten dus de kleur van hun tractor kiezen. Valtra-tractoren zijn ook verkrijgbaar in speciale kleuren voor specifieke toepassingen, zoals geel of oranje voor wegenonderhoud en militair groen voor de strijdkrachten. Omdat de kleur van de tractor in veel bedrijven belangrijk is, heeft Valtra klanten de vrijheid gegeven om te kiezen.