Valmet koos in de jaren ’60 voor het eerst een modelserie. Het werd de 100 serie. De tweede modelserie was de 02-serie in de jaren ’70. Net als bij de voorganger introduceerde de 02-serie elk jaar nieuwe tractoren en functies. Terwijl de cabine van de grotere modellen uit de 100-serie als ’het kantoor van de boer’ werd genoemd, werd de échte ergonomische cabine pas bij de 02-serie geïntroduceerd. De werkomstandigheden in de nieuwe winddichte, warme en stille cabine waren onderscheidend. Andere tractormerken begonnen ook met ’wintercabines’, maar die kwamen niet in de buurt van het niveau van de cabines van de 02-serie of de nauw verwante Volvo BM.
Een opengewerkte tekening van de Valmet 702, met de hand getekend door Antamo Vaajakallio in 1976.
De 02-serie begon met het kleinste tractormodel in 1971, toen de Valmet 502 op de markt kwam. De vraag naar dit model, met de stilste cabine op de markt, was groot. De cabinevloer was vlak en hydrostatische besturing was standaard. Er werd nog meer aandacht besteed aan de omstandigheden voor de chauffeur en er werd een goede ergonomie ingevoerd op tractoren. De Valmet 702 (1972) was een logische aanvulling op de modelreeks. Dit model had ook een nieuwe stille en warme cabine. Bij een nieuwe motor werd voor het eerst voldoende aandacht besteed aan lagere emissies. Toen de Valmet 1102 in 1973 werd geïntroduceerd, kon de 02-serie bogen op drie ‘ergonomische’ modellen. De twee grootste modellen hadden 4-cilindermotoren, met turbocompressor op het grootste model. Klanten konden vervolgens de tractor kiezen die het beste bij hun individuele behoeften paste.
De 02-serie werd in 1975 uitgebreid met de lancering van de Valmet 702S, die een turbomotor met 102 pk (SAE) vermogen had. Het model paste beter bij de landbouw, terwijl de Valmet 1102 beter geschikt was voor loonwerk. Tegelijkertijd werd een zeswielig model met een bogey-as geïntroduceerd: de Valmet 1502. Hoewel het de eerste Valmet-tractor was met een zescilindermotor, bleef de vraag achter. Het jaar daarop werd echter een versie met vierwielaandrijving van de Valmet 1102 gelanceerd, die qua vermogen voldeed aan de behoefte van eindgebruikers die op zoek waren naar de ‘grootste’ tractor. Maar ook in aannemerij lagen kansen. Dat leidde tot de ontwikkeling van industriële modellen, waaronder graafmachines, laders en zelfs aangepaste luchthaventrekkers op basis van de Valmet 1102.
De modelserie kreeg in 1978 nog een nieuw model met de lancering van de Valmet 602. Die was ontworpen voor kleinere agrarische bedrijven. De driecilinder motor produceerde 58 pk DIN (ongeveer 65 pk SAE). In vergelijking met de Valmet 502 nam de cilinderinhoud toe tot 3,3 liter met een langere boring. In hetzelfde jaar werden de modellen Valmet 702 en 702S voor het eerst aangeboden met vierwielaandrijving. Zo kwam de 02 Serie in totaal uit tien trekkers: 6 verschillende basismodellen, waarvan de 4 grootste ook leverbaar waren met vierwielaandrijving.
Model | Introductie | Motor | Vermogen (SAE) | Transmissie | Banden, voor-achter | Gewicht, kg |
502 | 1971 | 310B / 2,69 L, (3-cil.) | 54 pk / 2300 t / min | 6+2 R | 16”- 28”/30” | 2500 |
702 | 1972 | 411B72 / 4,18 L, (4-cil.) | 75 pk / 2200 t / min | 8+2 R | 18”- 38”/34” | 3400 |
1102 | 1973 | 411BS / 4,18 L, (4-cil., turbo) | 115 pk / 2300 t / min | 8+2 R | 20”- 34” | 3900 |