Jeroen van Sabben zit met zijn vader Rinus in VOF ‘t Hof Tolhoek. Dit is een akkerbouwbedrijf in Oudelande. Vader en zoon bewerken ongeveer 90 hectare en hebben een heel gevarieerd bouwplan, met onder meer vlas en suikermais. De omschakeling naar NKG vroeg nieuwe machines en daar past ook een Valtra G125 bij.
Jeroen van Sabben is met de Valtra G125 weer terug bij zijn oude liefde. Dat hij wat met het merk heeft bewijzen de vijf oldtimers in de schuur.
Sinds drie jaar is Jeroen van Sabben van akkerbouwbedrijf ’t Hof Tolhoek in het Zeeuwse Oudelande gestopt met ploegen en volgt hij de NKG-methode, de nietkerende grondbewerking. Dit vraagt machines voor wat meer oppervlakkige bewerkingen, die vaak in het voorjaar worden uitgevoerd. Jeroen hierover: “We zagen de laatste jaren steeds minder dat onze geploegde kleigrond lekker door vroor en daardoor in het voorjaar mooi uiteen viel. We zagen soms in het land waar we bieten wilden zaaien de ploegsnedes nog terug. Met NKG hebben we een heel mooie vlaklegging. En bovendien is de grond minder slempgevoelig. Vanwege het extra werk in het voorjaar zochten we een wendbare trekker, met een laag eigen gewicht en een hoog hefvermogen. Het werd een Valtra G125. Dat was een terugkeer naar een oude liefde. In 1963 kocht mijn opa namelijk de eerste Volvo op het bedrijf. Dat bleef, met Valmet en Valtra-Valmet het merk tot 1995. Valtra had toen geen goede dealer meer bij ons in de buurt. Die zit er met Zeelandtrac nu wel weer en we zijn dus weer terug bij onze oude liefde. Naast deze Valtra hebben we nog een Valmet met 12.000 uur op de klok en twee trekkers van een ander merk.
De Valtra heeft inmiddels 400 uur op de klok. We hebben hem ongeveer een jaar geleden gekocht, het was een demo-trekker van Mechan. Het is de ideale voorjaarstrekker. Het hefvermogen stelt zeker niet teleur, hij kan voor zo’n kleine trekker heel veel tillen. Bijvoorbeeld een vijf meter brede cultivator. We rijden in het voorjaar ook met een klepelbak voorop en een cultivator of ander werktuig achterop, waarmee we een groenbemester inwerken. Het is een comfortabele trekker, het rijcomfort is prima. Hij is ook heel wendbaar. Hij bevalt gewoon super.
Er zit ook gps op. We staan nog aan het begin van het gps gebruik en moeten overschakelen van een ander systeem. Dat is dus even wennen, ik vergelijk het met de overstap van een iPhone naar een Androïd. We moesten de percelen even opnieuw inrijden, maar dat was ook weer niet een heel grote klus. We konden dankzij de gps sommige percelen wat handiger indelen. Geen perceel is recht, hier in Zeeland. Ik vind dat Valtra zich op het gebied van gps goed ontwikkelt.”
Dat Jeroen een echte liefhebber is, blijkt als we een rondje door de schuur doen. Verscholen achter de nieuwere werktuigen staat een kleine verzameling oude trekkers. Met onder meer een Bolinder Munktel 470, een trekker die je in Nederland niet zo heel veel ziet. Daarnaast nog een paar Bolinder Munktels en een paar Volvo BM. Het is geen wonder dat Van Sabben is teruggekeerd naar zijn oude liefde.
Tekst en foto Arend-Jan Blomsma