share

“Samen met de dealer de mogelijkheden benutten”

Thomas van Klompenburg is productmanager Smart Farming bij Mechan. “Mijn taak is om gebruikers de mogelijkheden van hun trekker optimaal te laten gebruiken.”

“Smart Farming gaat voor ons verder dan alleen het gebruik van gps.”

Thomas laat zien hoe je gemakkelijk repeterende handelingen op de kopakker kunt automatiseren.

Aan het woord is Thomas van Klompenburg. De productmanager Smart Farming vervolgt: “Ook de mogelijkheden van bijvoorbeeld de hefinrichting, de transmissie, de hydrauliek of de regeling van het motortoerental horen hier bij. De huidige geïntegreerde gps-systemen van Valtra zijn specifiek voor de trekker ontworpen en kunnen door deze integratie ook sturen op de functies van de trekker. Dat werkt bijvoorbeeld goed bij de kopakkermanagement (Auto-U-Pilot) en SmartTurn, het automatische keren op de kopakker. Je kunt bijvoorbeeld het activeren van het kopakkermanagement toewijzen aan de vrij toewijsbare knoppen op de rijhendel, maar je kunt het ook automatisch laten activeren door gps op basis van een kopakkerlijn. De ondiepe menstruc-tuur van de SmartTouch terminal draagt hier flink aan bij. Je bent met twee drukken op de knop overal waar je wilt zijn. Je hoeft niet eindeloos door te klikken. Daarbij zorgt de visuele weergave op de terminal voor een gemakkelijke toegang. Mijn taak is het ondersteunen van dealers, zodat zij het aanspreekpunt zijn en blijven voor hun klanten. Daarnaast ben ik in samenwerking met de dealer ook een aanspreekpunt voor klanten. Dat kan zijn op een training, maar ook bij een bezoek in het veld. Ik probeer ze te helpen om de mogelijkheden van de trekker te ontdekken. Op hun eigen tempo, of het nu instappers zijn of doorgewinterde gebruikers. Verder ben ik de schakel tussen de eindgebruikers en de fabrikant. De Nederlandse boeren en loonwerkers zijn vooruitstrevend en veeleisend. Ze zijn heel goed in staat hun wensen duidelijk te maken. Het is mijn taak om bij de fabrikant te proberen de goede oplossingen voor hen te vinden. En als die bij de fabrikant niet voorhanden zijn, proberen we als Mechan zelf iets te vinden of te ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is de ploegbesturing. Deze kunnen we volledig via de isobus terminal laten draaien. We zorgen er daarbij voor dat dit in samenwerking met het fabriekssysteem (ValtraGuide) draait. Het directe contact met eindgebruikers is daarom voor mij ontzettend belangrijk.”

Smart Farming is voor Thomas meer dan alleen het gebruik van gps. Ook bijvoorbeeld het kopakkermanagement vergroot het werkgemak.

Met QR-codes de klant helpen

Eén van de oplossingen van Thomas om klanten met verschillende kennisniveaus adequaat te helpen is een sticker met vier QR-codes. Die geven toegang tot verschillende video’s. Daarop kan de klant terug-kijken welke stappen hij moet zetten. Of dit nu gaat om het starten met gps of om het draadloos overzetten van data. Thomas: “Elke QR-code geeft toegang tot een afspeellijst met verschillende video’s. Daar is er bijvoorbeeld een bij waarin de klant kan vinden waar hij of zij verschillende instellingen kan veranderen. Maar ook een afspeellijst met verkorte handleidingen voor het maken van verschillende rijlijnen. Dat zijn bijvoorbeeld niet alleen de bekende AB-lijnen, maar ook contoursegmenten uit het Wayline Assistent pakket. Daarbij kan de klant rijlijnen opbouwen vanuit de perceelsgrenzen. Die video’s houden we zo actueel mogelijk. Als Valtra bijvoorbeeld bij een update van het systeem extra functionaliteiten toevoegt, dan kunnen we daar bij de Tips & Tricks op ingaan. Bij deze Tips & Tricks bieden we hulp aan mensen die zich met het systeem inmiddels prima kunnen redden en die nu toe zijn aan een volgende stap. Zo is bijvoorbeeld de automatische perceelsherkenning die we hierin beschrijven een hele handige toepassing.”

QR-codes leiden de klant naar afspeellijsten die ze helpen de mogelijkheden van hun Valtra optimaal te benutten.

Mechan biedt met de inbreng van Thomas klanten meer mogelijkheden om hun Valtra optimaal te kunnen gebruiken. Het zou jammer zijn dat ze er pas bij inruil achter komen dat ze veel gemakkelijker hadden kunnen werken.

 

Tekst en Foto Arend-Jan Blomsma