share

Ultramoderne lakstraat voor Valtra fabriek in Suolahti

Afgelopen zomer heeft Valtra een nieuwe lakstraat in gebruik genomen in de fabriek in Suolahti in Finland. De oude spuiterij was te klein voor de Q Serie en ook voor de S Serie, waarvan de productie nu naar Suolahti kan worden verplaatst. Met de nieuwe lakstraat zal de lak op het Valtra tractorchassis van nog hogere kwaliteit zijn dan voorheen.

 De oude spuiterij stamt uit 1969. Vrijwel alle onderdelen van de spuiterij zijn sindsdien vernieuwd. De afmetingen van de spuiterij waren echter beperkt. Daardoor moesten de voor- en achterhef van de Q Serie apart gespoten worden. En ook de nieuwe S Serie paste vanwege ruimtegebrek niet in de spuiterij.

“De focus van het project lag heel erg op de kwaliteit van de lak. Nu kunnen we het tractorchassis eenvoudig van alle kanten spuiten omdat ze aan transportbanden hangen. Ook kunnen we nu de fasetijden van het wassen en drogen van verf optimaliseren”, zegt projectleider Mikko Torvelainen.

Projectmanager Mikko Santakallio en projectleider Mikko Torvelainen zijn tevreden dat het project volgens schema is verlopen.

Ruimte en flexibiliteit

De nieuwe lakstraat van 2.000 m2 is naast de assemblagefabriek gebouwd. De twee zijn verbonden door grote deuren, maar de spuiterij is nog steeds een apart gebouw. De chassis worden door automatisch geleide voertuigen (AGV’s) van de assemblagelijn naar de spuiterij verplaatst. In de spuiterij hangt het chassis aan kettingen die aan transportbanden zijn bevestigd. Door de spuiterij uit de assemblagefabriek te halen, kwam er veel meer ruimte vrij voor de assemblagelijn.

In de nieuwe lakstraat hangen tractorchassis met kettingen aan een transportband. Hierdoor kunnen de spuitrobots er ongehinderd omheen bewegen. Bovendien is de nieuwe lakstraat flexibeler, ruimer en maakt de productie van nog grotere tractoren mogelijk.

“De assemblagelijn telt 35 werkstations. De oude spuiterij nam daarvan tien in beslag. In de nieuwe situatie zijn dat er nog maar twee. Hierdoor kwamen acht werkplekken vrij die we in de toekomst kunnen gebruiken naarmate de productievolumes toenemen”, zegt projectmanager Mikko Santakallio.

De spuiterij bracht ook flexibiliteit in de assemblagelijn, aangezien de spuiterij nu voor een kleine buffer zorgt. Voorheen lag de gehele productielijn stil bij een storing. Dankzij de buffer kunnen de spuiterij en de assemblagelijn nu onafhankelijk van elkaar functioneren

”De kwaliteit van schilderkunst stond centraal.”

Op schema tot op de dag

Het project voor de nieuwe spuiterij verliep volgens schema. Het gebouw werd op de laatste dag van november 2022 opgeleverd en de installatie van de apparatuur begon op 1 december. Het testen begon op 1 mei 2023 en de productielijn werd direct na de zomerstop in gebruik genomen. De beoogde productiesnelheid werd al op de tweede werkdag bereikt.

Het verplaatsen van de spuiterij verbeterde ook de werkomstandigheden in de assemblagefabriek. Daar ondervinden ze geen overlast meer door het lawaai, de vochtigheid en de overtollige hitte van de spuiterij. Ook de arbeidsomstandig-heden in de nieuwe spuiterij zijn aanzienlijk beter dan in de oude.

Dankzij de nieuwe lakstraat kan de jaarlijkse productie in de fabriek worden verhoogd. De fasetijd kan worden versneld van de huidige twaalf minuten naar acht minuten per werkfase. Het verfproces zelf bleef ongewijzigd, maar de nieuwe spuiterij maakt ook het gebruik van nieuwe verven en producten voor de voorbehandeling mogelijk.

 

Tekst en Foto Tommi Pitenius