share

Juiste bandenspanning bespaart brandstof en tijd

Deens onderzoek naar bandenspanning

Een centraal bandenspanningssysteem en VF-banden zijn een uitstekende combinatie die zich terugbetaalt in betere opbrengsten, lager brandstofverbruik en tijdsbesparing. In een recent Deens onderzoek werd geteeld met een bandenspanning van slechts 0,6 bar, waardoor ongeveer één liter brandstof per hectare werd bespaard.

De testtractor had Bridgestone VF 710/70R42 BS VT banden achter en VF 600/70R30 BS VT banden voor.

In de test werd een aardappelveld na de oogst bewerkt met een Amazone 5-meter Cenius cultivator. De tractor had extra ballast van 1,8 ton aan de voorkant en wielgewichten aan de achterkant. De gewichts-verdeling van de tractor was 52:48 (statisch) op zijn plaats en een ideale 42:58 (dynamisch) bij het trekken. De cruise control was ingesteld op 15 km/u en de hoogst bereikte snelheid was 13 km/u, wat betekent dat de tractor de hele tijd vol vermogen leverde.

Het CTI bandenspanningscontrolesysteem is te zien aan het uiteinde van de as.

 

In de herfst van 2023 voerde Valtra in Denemarken een zeer praktische test uit met een Valtra Q305 tractor, Bridgestone VF-banden (Very High Flexion), een op de tractor geïnstalleerd CTIS (Central Tyre Inflation System) en een 5 meter lange Amazone Cenius 2TXSuper-cultivator. Brandstofverbruik, werksnelheid en bodemverdichting werden gemeten met drie verschillende bandenspanningen: 0,6, 1,6 en 2,0 bar.

“Boeren kunnen altijd de bandenspanning op de weg en in het veld veranderen, zelfs zonder bandenspanningscontrolesysteem en met gewone banden, maar ze doen het zelden. Het voordeel van een CTIS is dat het vanuit de tractorcabine kan worden gebruikt en dat maakt het wijzigen van de bandenspanning heel eenvoudig. VF-banden zorgen dan weer voor een grote marge bij het aanpassen van de bandenspanning,” zegt Keld Andersen, Agricultural Product Manager bij bandenfabrikant Bridgestone.

Bandenspanningen van slechts 0,6 bar klinken misschien gevaarlijk, maar met VF-banden werken ze goed. De banden werden tijdens de tests nauwlettend in de gaten gehouden en ze gleden helemaal niet door of zakten niet in, bijvoorbeeld in bochten.

Een bandenspanning van 0,6 bar versnelt het werk met ongeveer 1,8 procent vergeleken met 1,6 bar.

Jens Christian, die de test organiseerde, en Sophie Rothaus, die de tractor bediende, waren onder de indruk van de effecten van de optimale bandenspanning op het brandstofverbruik, de werkefficiëntie en de bodemverdichting.

 

Minder brandstof, tijd en verdichting

Bij werkzaamheden in het land bespaart een bandenspanning van 0,6 bar in vergelijking met een druk van 1,6 bar ongeveer een liter brandstof per hectare. Op vergelijkbare wijze bespaart een hoge druk brandstof bij het rijden op de weg, maar het verschil is kleiner.

Een bandenspanning van 0,6 bar versnelt het werk met ongeveer 1,8 procent vergeleken met 1,6 bar, omdat er minder wielslip is. Bij het rijden op het land met een druk van 0,6 bar wordt de grond verdicht tot een diepte van 52 centimeter, terwijl bij een druk van 1,6 bar de grond wordt verdicht tot een diepte van 63 centimeter. Verdichting die optreedt op een diepte van meer dan 50 centimeter kan permanent zijn, omdat de grond op die diepte niet wordt gebroken door vorst of grondbewerking. Als bodemverdichting kan worden voorkomen, levert het land een procent hogere opbrengst per jaar op, het gemiddelde voordeel is 21 euro per hectare.

“Veel boeren zijn gewend om het hele jaar door en voor alle taken met dezelfde bandenspanning te rijden. Als landbouwkundige kan ik zeggen dat dit niet de beste manier is om een tractor en banden te gebruiken. Een hoge bandenspanning verdicht de grond en vermindert de opbrengst,” zegt Jens Christian Jensen, die het onderzoek leidde.

 

 

Tekst Tommi Pitenius Foto Valtra archief