Met een Valtra N142 Direct haalt Janiek Sturris uit Laren fraaie resultaten bij regionale trekkertrekwedstrijden. Voorzien van dubbellucht en extra gewicht verslaat hij in zijn klasse regelmatig trekkers met soms wel twee keer zoveel pk’s. Met dank aan de taaie motor en een paar “geheimen van de smid”.
De liefde voor Valtra en voor trekkertrek is Janiek Sturris met de paplepel ingegoten. Bij het loonbedrijf van zijn vader neemt het Finse merk 90 % van de trekkers voor z’n rekening. Zijn vader deed zelf ook al aan trekkertrek en als kleine jongen ging Janiek mee naar wedstrijden. Vanuit het loonbedrijf doet een aantal werknemers ook al jaren mee aan trekkertrek met een “opgepepte” Valtra 905 in de hobbysport klasse.
Experimenteren met gewicht
Zelf begon Janiek op 16 jarige leeftijd met een Valtra T234 maar toen die een keer niet beschikbaar was, nam hij de N142 Direct mee naar een wedstrijd. Met extra frontgewichten en dubbellucht reed hij anderhalf seizoen mee in de middenmoot in de 9-tons klasse. “Toen wilde ik wel eens iets meer”, grijnst Janiek. Hij begon te experimenteren met de gewichtsverdeling en de bandenspanning. “In het begin kwam de neus te vaak van de grond. Ik heb toen zelf gewichtenrekken gebouwd en uitgezocht waar ik die het beste kon monteren.” Die inspanningen werden beloond want de laatste wedstrijden eindigde Janiek regelmatig op het podium. Hij zal er zelf niet over opscheppen, maar in die klasse rijden trekkers met vermogens tot wel 250 pk. De N142 staat voor 142 pk in de folders…
Gezelligheid bovenal
Winnen is mooi maar het moet ook leuk blijven. “Daarom doe ik alleen mee met wedstrijden op maximaal een uur rijden met de trekker”, verklaart Janiek. “Het moet een hobby blijven en de gezelligheid is minstens zo belangrijk. Met het clubje van het loonbedrijf sleutelen we samen en maken we van elke wedstrijd een feestje”, lacht hij. Bij weekendwedstrijden gaat er zelfs een keet mee op de vrachtwagen van het bedrijf. “Maar dat is elke keer een boel gedoe met laden, dus we gaan op zoek naar een paar kleine caravans.”
Instellingen van de bak
Gezelligheid of niet, Janiek heeft nog wel een paar sportieve doelstellingen. “Op dit moment scoor ik vooral goed op kleibanen maar op zandbanen ligt nog een uitdaging. En er is nog een trekker die mij te vaak aftroeft. Die wil ik er nog eens af rijden.” En na enig aandringen wil hij ook nog wel vertellen dat er toch nog iets meer is dan alleen gewicht en bandenspanning om zijn prestaties te verklaren. “De kunst is om de motor op toeren te houden. Nou heeft Valtra sowieso taaie motoren maar ik heb ook wat gewijzigd aan de instellingen van de computer. Maar meer verklap ik niet.”