share

“Ik word nog met de dag positiever!”

Eind oktober 2017 kreeg Willem Drenthen de sleutels van zijn nieuwe N134 Active Red Line. Tweehonderd uur rijervaring rijker steekt hij zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. “De Valtra rijdt heerlijk. En ik ontdek nog bijna dagelijks nieuwe dingen.”

Willem Drenthen uit Erica (Dr.) wilde altijd nog een keer een Valtra hebben. Zijn eerste kennismaking met het merk was in Denemarken. “Wij hebben daar vrienden en als we ’s winters op bezoek waren, bezochten we wel eens een show van de plaatselijke Valtra dealer. Ik vond het altijd al mooie trekkers.” Toch duurde het nog even voordat er een Valtra op het erf stond. Drenthen rijdt zijn trekkers altijd af en pas in het najaar van 2017 was het zover. De versnellingsbak van 1 van zijn trekkers ging kapot en het werd te duur om te repareren. “Ik hoorde donderdag wat het ging kosten en vrijdag zat ik bij Valtra-dealer Wasse te praten over de nieuwe”, schetst Willem zijn vastberadenheid.

Juiste keuze

Bijna een half jaar verder weet Drenthen zeker dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. “Als ik vandaag een nieuwe trekker moest kopen, werd het dezelfde”, lacht hij. “Het is een hele prettige trekker om te rijden.” Moeiteloos somt Willem een paar eigenschappen op die hem aanspreken in zijn N134. “Ik wil met een zo klein mogelijke trekker zoveel mogelijk kunnen doen. De Valtra heeft een prima hefvermogen in relatie tot z’n eigen gewicht. En hij is heel wendbaar. Ik heb er een voorlader op laten monteren en het lijkt wel of de trekker daarvoor is gemaakt.”

Een voorlader is voor Willem niet zomaar een accessoire. “Die moest er op, daar was geen discussie over mogelijk. Ik gebruik hem veel bij het afdekken en openhalen van de aardappelkuilen. En er komt hier op de Hondsrug ook nog wel eens een dikke kei naar boven. Dan is een voorlader ideaal.” De voorlader zelf is volgens Willem al net zo degelijk als de trekker. “Hij heeft een goed stijf frame en het vastklikken van de bak of vork gaat automatisch. Heel veilig.”

Doordachte trekker

Willem geeft weinig om luxe maar hij kan prima genieten van de geveerde cabine en vooras op zijn Redline uitvoering. Hetzelfde geldt voor de automaatstand op de versnellingsbak en het wegrijden zonder koppelen. En ook in de bediening is de Valtra volgens hem een doordachte trekker. “De hef werkt plezierig en is goed regelbaar”, vindt Willem. “En bij het aan- en afkoppelen van machines heb je veel ruimte en een fijne topstang. Daar is over nagedacht.” Omdat Drenthen altijd lang doet met zijn trekkers, werpt hij bij zijn keuze ook een blik vooruit. “Valtra’s wisselen niet zo snel van uitvoering”, stelt Willem. “Dat geeft mij vertrouwen in de onderdelenvoorziening voor later. En ook met de kostprijs per uur hebben ze een goede aanbieding.”