share

Buitenmensen met oog voor dealer en klant

Sinds 2018 heeft Valtra twee nieuwe Dealer Account Managers. David van Gelder (35) neemt regio Zuid voor zijn rekening, Coen van Dijk (34) bedient de regio Noord. De A1-snelweg scheidt hen, maar passie voor Valtra bindt hen.

“Het is de combinatie van de techniek, commercie en agrarisch”, weet David van Gelder, die na de hbo-studie IVA en werkervaring in de autoverkoop geïnteresseerd raakte in de landbouw.

“Ik woon nu weer in Oud-Beijerland, waar ik ook opgroeide tussen de boerderijen. De landbouw spreekt me aan. Toch miste ik in mijn marketingfunctie bij een chipsfabrikant de techniek in mijn werk. In mijn rol als Dealer Account Manager voor Valtra komt dat juist wel weer mooi samen. Het merk past ook bij me: ik mag bijvoorbeeld graag jagen en vissen. Eigen­lijk ben ik een echt buitenmens die zo in Scandinavië zou kunnen wonen.”

Cowboy op trekkergebied

De wortels van zijn collega Coen van Dijk liggen op een Noord-Gronings boerenbedrijf, waar hij de interesse in tractoren koppelde aan een HBO-opleiding Agrotechniek & Management. Na een vertegenwoordigersfunctie bij een mechanisatiebedrijf zocht hij een nieuwe uitdaging.

“Vroeger reed onze buurman al op een Valtra; het was altijd al een degelijke, goede trekker. Sindsdien heb ik het merk alleen maar zien verbeteren qua uitvoering. Het zijn intuïtieve, op de gebruiker gebaseerde trekkers. En we groeien nog steeds: van 3% zijn we in een paar jaar verdubbeld naar bijna 6% marktaandeel. We doen het gewoon net even anders dan andere merken. In die zin is Valtra een cowboy, lekker eigenzinnig.”

Sparringpartner en coach

Vanuit die filosofie ondersteunen de beide accountmanagers hun regionale dealers graag. Coen: “Naast sparringpartner zijn we ook een coach voor allerhande vragen op het gebied van techniek en commercie, maar ook over training, financiering of de inrichting van de organisatie.” David vult aan: “Belangrijk is dat je begrijpt welke wensen ze hebben en er altijd voor hen bent: ik snap dat een dealer soms pas ’s avonds tijd heeft om informatie bij me in te winnen, als hij overdag druk is met zijn klanten. Uiteindelijk doen we het samen en versterken we elkaar in ons gemeenschappelijke doel om de eindgebruiker te helpen met een goede oplossing.”

“Je moet begrijpen welke wensen dealers en klanten hebben en er altijd voor hen zijn.”