Valtra heeft de beste GPS-autoguidance op de markt
In een onafhankelijk onderzoek dat werd uitgevoerd door de gerespecteerde vakbladen Koneviesti uit Finland, Trekker uit Nederland, Bedre Gårdsdrift uit Noorwegen en TraktorTech uit Denemarken, werden de autogeleidingsmogelijkheden en gebruikersinterface van Valtra het beste bevonden van alle geteste systemen. Het veldonderzoek werd in het voorjaar van 2023 uitgevoerd in Denemarken en was bedoeld om de mogelijkheden van verschillende merken op het gebied van automatische besturing en automatisch keren op de kopakker te beoordelen.
In totaal werden zeven tractoren beoordeeld: een Valtra Q285, Massey Ferguson 8S.285 Dyna-VT, John Deere 6R250 AutoPowr, New Holland T7.300, Claas Axion 870 Cmatic en McCormick X8.631. De Q-serie van Valtra kwam als beste uit de bus en scoorde in totaal 43,5 punten, vergeleken met 40,1 punten voor de tractor die het dichtst in de buurt kwam en 33,6 punten voor het slechtste resultaat.
De vakbladen erkenden dat alle geteste merken goede GPS-functies voor tractoren boden die het praktische werk eenvoudiger maken, maar Valtra kwam als beste uit de bus dankzij het gebruiksgemak en de functionaliteit. Testrijders prezen vooral de SmartTouch gebruiksvriendelijkheid en het installatiegemak. Koneviesti merkte op dat "Valtra de beste is als het gaat om gebruikersinterface in het algemeen" en benadrukte dat de menu's en het display "eenvoudig te gebruiken zijn, zowel voor het definiëren van A-B rijpaden, het instellen van werktuigen en het genereren van perceelgegevens".
Snelheid en installatiegemak
Op het gebied van snelheid scoorde het systeem van Valtra ook hoog. Uit het onderzoek bleek dat het opstarten van de Valtra SmartTouch terminal slechts 20 seconden duurde, vergeleken met ongeveer 55 seconden voor de traagste tractor die werd getest. Eenvoud is een ander gebied waarop de Valtra uitblonk. Testers merkten op dat de Valtra Go Mode alles veel eenvoudiger maakte en vonden het prettig dat het informatiepictogram (SmartTouch Help) in de meeste menu's in de rechterbovenhoek van het display bleef staan. De testrijders merkten op dat de beste eigenschap van de Go Mode is dat het niet nodig is om het veld te definiëren, een taak in te stellen en het bestuurdersprofiel te selecteren voordat men een eenvoudige rijweg kan creëren. Ze prezen de eenvoud van het instellen van een rijweg en het implementeren, waarbij Koneviesti opmerkte dat "je met 7-8 drukken op het scherm aan de slag kunt". In één model waren er maar liefst 34 afzonderlijke toetsaanslagen nodig om een werktuig en perceel te selecteren en een rijweg te creëren.
Als het gaat om kopakkerbeheer en automatisch keren op de kopakker, concludeerde het onderzoek dat Valtra opnieuw de beste oplossing bood, omdat alle vier, of zelfs meer, kopakkers afzonderlijk kunnen worden ingesteld. Normaal gesproken zijn bij het werken slechts twee parallelle wendakkers nodig. Met het systeem van Valtra kunnen de wendakkers bij de andere twee veldgrenzen eenvoudig op nul worden gezet. Testrijders wijzen erop dat dit vooral handig kan zijn bij het werken met automatische wendakkerwissel of TIM.
Gesegmenteerde waylines
Het onderzoek benadrukt het voordeel dat Valtra Guide gesegmenteerde waylines kan instellen vanaf de perceelsgrenzen, zodat wanneer de tractor een bocht op de kopakker begint uit te voeren, nieuwe waylines automatisch worden gedetecteerd en op het scherm worden weergegeven. Op deze manier hoeft de bestuurder niet in menu's te zoeken naar de juiste lijnen na de draai. Deze functie was niet beschikbaar voor alle andere geteste tractors.
Samenvattend concluderen Koneviesti, Trekker, Bedre Gårdsdrift en TraktorTech dat van alle zeven geteste tractoren de Valtra Q285 als beste uit de bus kwam dankzij zijn combinatie van goede GPS-autogeleidingsfuncties en gebruiksgemak.
De resultaten van de gezamenlijke veldtest zijn te lezen in Koneviesti's artikel ' Tractoren met GPS en automatische besturing vergelijken - verschillen uitgelicht in details en kleine functies". dat abonnees hier kunnen lezen