In slechts een paar jaar tijd zijn in de Suolahti-fabriek in Finland meer 4e generatie A-serie tractoren gebouwd dan van de vorige A3-generatie. Nu introduceert Valtra de 5e generatie A-serie. De 4e generatie A-serie won tweemaal de prijs Machine of the Year, in 2017 en 2019. Nu gaat dit populaire model zijn 5e generatie in, met veel nieuwe kenmerken en eigenschappen waar klanten om hebben gevraagd.
De A-serie bestaat nog steeds uit zeven modellen, die allemaal verkrijgbaar zijn als GL-versies met een gebruiksvriendelijke mechanische transmissie. De meest populaire modellen met 105 en 115 pk zijn ook verkrijgbaar met een viertraps Powershift. De transmissie op deze HiTech 4-modellen wordt volledig elektronisch geregeld. Alle modellen zijn voorzien van Valtra’s bekende powershuttle met geïntegreerde parkeerrem.
Efficiëntere en comfortabeler bediening
“De bediening van de A-serie is op veel manieren nog efficiënter en comfortabeler gemaakt. Zo zijn Powershift-versnellingen beschikbaar op verschillende modellen en is de bedieningsarmsteun voor de voorlader ook opgewaardeerd op GL-versies. Daarnaast hebben de viercilindermodellen vijf pk meer dan voorheen en is het onderhoudsinterval verlengd tot 600 uur,” zegt Marko Ojalehto, de productmarketing specialist, verantwoordelijk voor de nieuwe A-serie.
Meer dan de helft van de tractoren uit de A-serie worden af fabriek uitgerust met een voorlader. Daarom ook zijn veel van de upgrades ontworpen om het werken met de voorlader nog gemakkelijker te maken, zoals de Powershift-versnellingen en de bijgewerkte bedieningsarmsteun die bekend is van de HiTech 4-modellen.
Meer Powershift-versnellingen en geavanceerde motor
De driecilinder A75–A95-modellen kunnen nu worden uitgerust met de HiTech 2-transmissie met twee Powershift-versnellingen. Dit verhoogt de productiviteit bij veldwerk en zorgt voor lagere motortoerentallen bij wegtransport. Het totale aantal versnellingen op HiTech 2-versies is 24 vooruit en 24 achteruit. Op viercilindermodellen is het motorvermogen met vijf pk verhoogd; dat komt nu overeen met de modelaanduiding. Alle motoren voldoen aan de Stage V-emissienormen en zijn nu voorzien van een roetfilter (DPF) en AdBlue-injectie (maar geen uitlaatgasrecirculatie). Het motortoerental en het vermogen kunnen nog nauwkeuriger worden geregeld dankzij het nieuwe gaspedaal. Door het verlengde onderhoudsinterval (van 500 naar 600 uur), worden kosten bespaard en stijgt de productiviteit.
De A-serie is leverbaar met een pneumatisch of hydraulisch remsysteem voor aanhangwagens. Het kosteneffectieve hydraulische systeem detecteert automatisch of de remmen die erop zijn aangesloten een enkele of een dubbele remleiding hebben.
Nieuwe kenmerken van de 5e generatie A-serie
- 5 pk meer op de A105–A135-modellen
- 2 Powershift-versnellingen optioneel op A75–A95-modellen
- AutoTraction (stoppen en weer starten met de rempedalen)
- Dubbelwerkende hydraulische remmen
- Nieuwe bedieningsarmsteun, ook op GL-modellen
- Verbeterde motoren die voldoen aan Stage V normen
- Onderhoudsintervallen van 600 uur
- Nieuw ontworpen motorkap
- Nieuw ontworpen wielen
- Optionele aftakasbediening op achterspatbord op HiTech 4-modellen
- Valtra Connect (tractor monitoring op afstand) optioneel
- Automatische hoofdschakelaar in het contactslot
A series | A75 | A85 | A95 | A105 | A115 | A125 | A135 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | AGCO Power 33-MB-TN-D5 3 cil. / 3,3 l | AGCO Power 44-MB-TN-D5 4 cil. / 4,4 l | |||||
Transmissie | 4WD, 12+12, HiTech (Power Shuttle), Optioneel superkruip (24+24) | ||||||
24+24 Powershift | 16+16 Powershift | ||||||
PTO | 2 snelheden | 2 of 3 snelheden PTO | |||||
Lifting power | 3000 kg | 4300 kg | 5200 kg | ||||
Pump capacity | 65 l/min | 98 l/min | |||||
Wheelbase | 225 cm | 243 cm | 250 cm | ||||
Weight | 3500 kg | 4000 kg | 4750 kg | ||||
Power | 75 pk | 85 pk | 95 pk | 105 pk | 115 pk | 125 pk | 135 pk |
Torque | 315 Nm | 350 Nm | 355 Nm | 435 Nm | 455 Nm | 520 Nm | 540 Nm |