De Valtra N Serie tractor werd voor het eerst gelanceerd in 2005 op Agritechnica. Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van de tractor blikken we terug op de meer dan 20-jarige geschiedenis van de N Serie.
Lang voor de N Serie waren er de ‘Big Four’, de pioniers onder de dieseltractoren.
Valtra is altijd een pionier geweest in het maken van krachtige tractoren met 4-cilindermotoren. De 702S met 91 pk werd in 1972 gelanceerd. In die tijd werd hij beschouwd als de krachtigste 4-cilindertractor die er was, hoewel hij eigenlijk alleen in Finland bekend was. Tien jaar later werd met de Volvo BM Valmet 805 het verhaal van de krachtige 4-cilindertractor opnieuw verteld, dit keer aan een breder Scandinavisch publiek. In het begin van de jaren negentig breidde Valmet zijn verkoop uit in Europa en zelfs daarbuiten. De nieuwe 6000-serie bestond uit viercilindermodellen, waaronder beroemde machines zoals de 6400, die maar liefst 17 jaar in productie bleef! In latere jaren beschikte de 6850 over een indrukwekkend vermogen van 120 pk. Maar naarmate de tijd verstreek, veranderden de emissievoorschriften, evenals de behoeften van de klanten. Uiteindelijk werd in 2005 op Agritechnica de opvolger van deze machines geïntroduceerd: de nieuwe N Serie. Nu, 20 jaar (en bijna 65.000 N Series) later, kunnen we met zekerheid zeggen dat de N Serie tot nu toe de meest succesvolle serie van Valtra is geweest.
Er was wat werk nodig om het juiste pad te vinden
De N Serie was niet de eerste trekker die de goede oude 6000 probeerde te vervangen. Eerst was er de compactere C-serie en daarna de directe opvolger van de 6000, de M-serie. Helaas hadden beide nieuwkomers moeite om de klanten voor zich te winnen. De C-serie had een kleine cabine en de carrosserie van de M-serie was veel te lang geworden. Het winnende concept werd dus een soort hybride van deze twee kortetermijnspelers. Het betekende in ieder geval dat we afscheid moesten nemen van de in het chassis geïntegreerde brandstoftank. We vonden echter troost in de vele andere goede kenmerken en opties die we van de 6000 hebben overgenomen.
Natuurlijk konden de klanten van de N Serie het vermogen en de opties kiezen die ze nodig hadden. Alle modellen hadden geavanceerde common rail motoren, programmeerbare transmissies en hydrauliek. Tot de basisopties behoorden geveerde cabines en voorassen. Op dat moment maakte de asvering gebruik van een technologie die geleend was van een zustermerk, dus geen luchtvering. In de eerste fase bestond de introductie uit de Classic-modellen met een droge hoofdkoppeling en HiTech-modellen met omkeerschakeling. De Advance-modellen met de veelgevraagde lastafhankelijke hydrauliek lieten nog een goed half jaar op zich wachten.
De modelnummering begon nu met "1". Hoe dan ook, al in 2008 werd het kleinste model N91 vervangen door de modellen N82 en N92. De "Kleine N" gebruikte de voorkant van de A Serie en had dus geen voorwielophanging. De enige transmissieoptie was de traditionele HiTech.
De N Serie 'N #1' ontwikkelde zich snel verder
De ontwikkeling ging snel in die tijd. In 2009 werden de grotere modellen van de "tweede generatie" in Versu (met 5-traps powershift) en Direct (met Valtra's eigen continu variabele transmissie) geproduceerd. Deze hadden ook geavanceerde elektronisch geregelde hydrauliek. Maar in tegenstelling tot de voorganger, Advance, hadden de nieuwe modellen nu aparte oliën voor hydrauliek en transmissie. Deze eigenschap (evenals de nieuwe grote pompopties) werd goed gewaardeerd door zware gebruikers.
Op Agritechnica 2011 werd de "derde generatie" N Serie geïntroduceerd, die voldeed aan de nieuwe uitlaatgasemissienorm - Stage IIIB. De trekkers maakten gebruik van SCR (Selective Catalytic Reduction): AdBlue als katalysator tegen de uitstoot van stikstofoxide. Het uiterlijk van de tractor werd ook gemoderniseerd. Het chassis en de transmissies waren echter grotendeels "carry-overs" van vorige modellen. Hoe dan ook, het nieuwe ontwerp van de voorkant, met zowel een volledig geïntegreerde fronthef als voorlader, zorgde voor een veel grotere wendbaarheid van alle modellen! - En natuurlijk werd het jaar daarop de Unlimited Studio geopend! Ook werden de Valtra X knikgelede modellen later opnieuw geïntroduceerd in de N-serie van de derde generatie. Ondanks dat ze bekend waren en zelfs werden gevraagd door het netwerk, waren de verkopen niet enorm en zo kwam er al snel een einde aan de "gelede geschiedenis". De bekroonde Valtra LH Link scharnierende fronthef, die als fabrieksoptie werd aangeboden voor de derde generatie N Serie, had een nog kortere carrière.
Driecilindertrekkers - maar vijf schakelpassen!
Kort na de grote modellen werden de kleine modellen volledig vernieuwd. Ze waren voorzien van een AGCO Power 33 motor - Dit was de enige keer dat er driecilinder motoren werden gebruikt in de N Serie! De N93 en N103 hadden wat matige motorprestaties en de tractor kon niet worden uitgerust met een frontaftakas. De verkoopcijfers waren dus niet zo hoog in Centraal-Europa. In plaats daarvan deden deze steile en wendbare tractoren het goed in Scandinavië.
De HiTech 5 werd ook gepresenteerd in de kleine N Serie. Dus, met andere woorden, 5 powershift stappen in plaats van drie, en al het schakelen gebeurde elektronisch - zonder hendels! Dezelfde optie kwam al snel beschikbaar in de viercilinder N113 en N123. Alleen de grotere N143 met de 4,9-liter motor bleef leverbaar met de HiTech 3. Het topsegment van Versu en Direct omvatte de N143 en N163. Iets later werd zelfs de N123 toegevoegd, voornamelijk op verzoek van de Franse markt.
De Valtra N Serie van de vierde en vijfde generatie - Veel vermogen, maar altijd soepel
Het werd al snel tijd voor een grotere update. De vierde generatie van de N Serie, met een volledig nieuwe cabine en uiterlijk, werd een jaar na de zeer succesvolle lancering van de vierde generatie van de T Serie geïntroduceerd. De serieproductie startte in 2016. De serie bestond uit zes modellen van vergelijkbare grootte en uiterlijk, dit keer met viercilindermotoren. De introductie liep synchroon met de EU Stage IV emissienorm.
De kleine modellen N104 -N124 met AGCO Power's 44 motor waren alleen verkrijgbaar met HiTech (5) transmissies. Dit waren ook de laatste modellen die konden worden uitgerust met een HiTrol turbine koppeling, een zeer gewaardeerde optie in Scandinavië, maar onbekend in landen als Spanje en Frankrijk. Toen het tijd was om de Stage V emissiestandaard in te voeren, nam de compactere G Serie van de vijfde generatie het over in deze pk-klasse. Dus toen de productie van de kleinere modellen van de N Serie in 2020 werd beëindigd, was het ook tijd om afscheid te nemen van HiTrol met zijn meer dan 30-jarige verhaal.
De drie grotere modellen, N134 - N174, hadden ook een nieuwe combinatie met extra functies: Actief model (LS hydrauliek maar met mechanische hendels), dat populair werd. Deze modellen met AGCO Power 49-motoren hebben sinds de lancering verschillende updates gekregen. In 2019 werd de emissieklasse model per model gewijzigd in Stage V en werd de hydraulische voorasvering gewijzigd ("terug") naar de pneumatische Aires-vering.
Uiteindelijk evolueerde de "generatie" van de N Serie in 2021 van de "vierde" naar de "vijfde" met een grote update aan de binnenkant van de cabine. In dezelfde stap werd de software compatibel gemaakt met de RMI-regelgeving van de EU. De verandering werd van buitenaf zichtbaar gemaakt door de nieuwe standaard dagrijverlichting. Al jaren is het grootste model het populairst en 42% van de N Serie van de vijfde generatie wordt verkocht met Direct CVT, iets meer dan de volgende in populariteit, de Active-modellen. Gedurende deze 20 jaar is het meest verkochte model de N101 geweest met 6400 eenheden, maar de N175 komt al dichterbij! We kunnen stellen dat de Valtra N Serie nu sterker en traploos is dan ooit!
Dit jaar zal er op Agritechnica een Valtra N175 Direct te zien zijn met Valtra Unlimited maatwerk. Zien we u daar?