share

Valtra service: alles voor zorgeloos trekkerbezit

De aftersales-organisatie van Valtra probeert trekkerbezit voor de gebruiker zo gemakkelijk en zorgeloos mogelijk te maken.

“Tijdens het werken met tractoren kan er een keer een mankement optreden. Het is dan belangrijk om het snel te herstellen zodat de gebruiker met minimaal oponthoud verder kan”, zegt Jani Rautiainen, directeur Parts and Service van Valtra EAME.

“Wij zorgen ervoor dat de vaardigheden van onze monteurs up-to-date blijven en zien toe op de beschikbaarheid van reserveonderdelen. Via het trainingsprogramma van Valtra worden jaarlijks honderden servicemanagers opgeleid in ons nieuwe trainingscentrum.”

De reserveonderdelenvoorziening van Valtra wordt gecoördineerd vanuit de centrale magazijnen in het Finse Suolahti en Ennery in Frankrijk. Daarnaast zijn er tal van regionale magazijnen in verschillende landen. De onderdelenvoorraad bij elk verkooppunt wordt afgestemd op de lokaal gangbare tractormodellen, de werkzaamheden en de seizoenen. Daarmee hebben de meeste klanten in de betreffende regio de zekerheid dat ze direct over de onderdelen kunnen beschikken die ze nodig hebben. Deze voorraden hoeven niet bijzonder groot te zijn, zolang de meest benodigde reserveonderdelen maar aanwezig zijn.

Service denkt mee in R&D

De aftersales-activiteiten van Valtra omvatten veel meer dan alleen reserveonderdelen en onderhoud. Zo hebben servicemonteurs inbreng bij het ontwerp van nieuwe tractoren; dit zorgt ervoor dat de nieuwe producten nog betrouwbaarder en makkelijker te onderhouden zijn. Daarnaast worden de service-activiteiten van Valtra continu verbeterd en doorontwikkeld.

Servicemonteurs uit Noorwegen volgen een training in het nieuwe trainingscentrum van Valtra in Hirvaskangas. Het onderhouden van de professionele vaardigheden van monteurs is een van de kerntaken van de aftersales-activiteiten van Valtra.

“Met onze Connect, Care and Go-services willen we het tractorbezit gemakkelijker en zorgelozer maken en de kosten voorspelbaarder”, zegt Rautiainen.

Met monitoring via Valtra Connect kunnen onderhoudsmonteurs op afstand verbinding maken met de tractor; dat helpt bij het plannen van het benodigde onderhoud. Met Valtra Care verzekert de trekkerbezitter zich voor 5 jaar of 6.000 uur van vooraf bekende kosten. Valtra Go gaat nog een stap verder en omvat ál het geplande onderhoud. Deze servicepakketten maken het mogelijk om trac­torkosten nauwkeurig te plannen en tractoren te allen tijde in optimale conditie te houden.

Met Valtra Connect kunnen klanten relevante gegevens van hun eigen tractor (op afstand) volgen. Daarnaast heeft Valtra, afhankelijk van het land, internet klantenportalen, nieuwsbrieven en sociale mediakanalen waarmee ze het contact tussen klanten, dealers en de fabriek kan onderhouden. En ook het klantenmagazine Valtra Team is een belangrijke vorm van communicatie die zowel online als op papier beschikbaar is.