share

50 jaar geleden verhuisde Valtra van stad naar platteland

In een voormalige gewerenfabriek in de Finse stad Jyväskylä begon in 1951 de productie van Valmet-tractoren. De capaciteit van die fabriek was voldoende voor de assemblage van tractoren tot het einde van de 60’er jaren in de vorige eeuw, toen de eerste modelserie werd gelanceerd: de 100-serie.

Verhuizen naar Suolahti

Rond dezelfde tijd kwam er een fabrieksterrein van 1,5 hectare vrij in de kleine gemeenschap van Suolahti. Hoewel Valmet in Jyväskylä al een stuk grond had gereserveerd voor een nieuwe fabriek, waarvan de bouw al was begonnen, werd in 1969 besloten om toch naar Suolahti te verhuizen. Tegelijkertijd kreeg het fabrieksterrein een spoorweg, waarover treinen tot op de dag van vandaag tractoren vervoeren naar de haven voor verscheping naar landen over de hele wereld.

Ook belangrijk tractor-jaar

Oorspronkelijk verhuisde alleen de assemblage van tractoren naar het platteland. De engineering- en verspaningsafdelingen bleven in Jyväskylä. Servicemonteurs werden ook nog opgeleid in de voormalige assemblagefabriek. Het jaar van de verhuizing was ook belangrijk waar het ging om nieuwe tractormodellen. Want de eerste modellen met vierwielaandrijving en viercilinder turbomotoren werden geïntroduceerd op de Valmet 1100- en 900-serie, die ook een vaste veiligheidscabine kregen.

Verplaatsing duurde 40 jaar

De volgende stappen in de verplaatsing naar het platteland duurden vrij lang. De volgende grote sprong was in 1975, toen 0,6 hectare nieuwe fabrieksruimte werd gebouwd. De nieuwe hal werd gebruikt om transmissiedelen te vervaardigen en transmissies samen te stellen. De motoren zijn altijd gebouwd in de Linnavuori-fabriek in Tampere, waar de productie al in 1943 begon.

Nog steeds landelijke uitstraling

De laatste toevoeging kwam in 2006 met een nieuw gebouw voor het Engineering Center. De Suolahti-fabriek omvat nu ongeveer vijf hectare binnenfaciliteiten, waardoor deze 3,5 keer groter is dan de eerste fabrieksruimte. Vroeger woonde ook een deel van de werknemers naast het fabrieksterrein, maar tegenwoordig is er in plaats daarvan meer dan twee hectare parkeerterrein, aangezien de meeste werknemers met de auto pendelen vanuit Suolahti en Jyväskylä. Hoewel het grootste deel van het terrein is bebouwd, is ook nog steeds ongeveer een derde deel bedekt met bos, waardoor de landelijke uitstraling van het fabrieksterrein behouden is gebleven.

Tegenwoordig bevinden alle functies zich op hetzelfde terrein, zoals oorspronkelijk was bedoeld bij het plannen van de verhuizing in 1969. Het heeft weliswaar bijna 40 jaar geduurd om de verhuizing te voltooien, maar zoals een oud gezegde luidt: ‘wachten is goed’!

Zonder de verhuizing in 1969 zou de tractorproductie niet zijn huidige afmetingen hebben gehad.

  1. Engineering afdeling
  2. Productie transmissies
  3. Assemblagehal
  4. Testlocatie
  5. Klantenservice
  6. Onderdelen centrum