"Valtra is goede trekker voor ons waterschap”

16.01.2018
“Een aanbesteding gaat om de economisch meest voordelige aanbieding. Dus de verwachte kosten over de hele levenscyclus van de tractor.” Foto Mechan Groep
“Een aanbesteding gaat om de economisch meest voordelige aanbieding. Dus de verwachte kosten over de hele levenscyclus van de tractor.”

In de trekkervloot van Wetterskip Fryslân staan sinds eind 2016 ook 5 nieuwe Valtra T144 Active trekkers hun mannetje. Dealer Fa. van der Vegt uit Sonnega en Scherpenzeel (Frl.) was de gelukkige winnaar van de Europese aanbesteding. Teamleider Cor Bijzitter van het waterschap hoort positieve geluiden van zijn medewerkers. “Valtra is een goede trekker voor ons waterschap.”

Wetterskip Fryslân is met een beheersgebied van 355.000 hectare het grootste waterschap van Nederland. Het beslaat de provincie Fryslân en het Groninger Westerkwartier. Maar ook op allerlei andere fronten gaat het om grote getallen. Zo houdt het de voeten droog van 670.000 inwoners en zuivert jaarlijks 85 miljoen kubieke meter afvalwater in 27 zuiveringsinstallaties. Onder het beheer vallen onder andere 7 boezem-, zee- en IJselmeergemalen, 1000 poldergemalen, ruim 5000 stuwen, 4600 inlaatpunten, 2800 duikers, 3200 km waterkering (waaronder een kleine 200 km zee- en IJsselmeerdijken) en bijna 6000 km watergang in onderhoud. Daartegen afgezet lijkt de trekkervloot van 25 stuks nog redelijk bescheiden maar dat komt wellicht doordat het onderhoud van watergangen vrijwel volledig wordt uitbesteed aan derden. “Bij ons doen de trekkers vooral veel transportwerk”, vertelt Cor Bijzitter, teamleider civieltechnische werken op zijn kantoor in Joure. “Ze staan voor diepladers met kranen, gronddumpers en snipperkippers. Ook gebruiken we ze voor de aandrijving van noodpompen en takkenhakselaars.” Naast Valtra maken nog 5 andere merken deel uit van het trekkerpark van Wetterskip Fryslân.

Europese aanbesteding

De meeste trekkers van Wetterskip Fryslân maken tussen de 300 en 1000 draaiuren per jaar. Ze worden in principe 10 jaar aangehouden; wat er daarna gebeurt hangt af van technische staat, de urenstand en de verwachting voor de komende jaren. “De aanschaf van nieuw materiaal verloopt bij een organisatie als een waterschap vrijwel altijd via Europese aanbesteding”, vertelt Cor. “Dat betekent dat wij een order niet zomaar even aan een dealer of een merk mogen gunnen. Er mogen geen emoties aan te pas komen. We stellen een programma van eisen op en plaatsen de order op een aanbestedingsagenda. Geïnteresseerde partijen kunnen er dan op inschrijven.” In een programma van eisen staat bijvoorbeeld informatie over de gevraagde vermogensklasse, veiligheidsvoorzieningen, beremming, milieueisen en garantievoorwaarden. 

“De winnaar van zo’n aanbesteding is niet per definitie degene die de trekkers het goedkoopste aanbiedt”, vertelt René Goseling. Hij is Teamleider Cluster Cultuur en Onderhoud en aangeschoven bij ons interview. “Het gaat om de economisch meest voordelige aanbieding. We kijken dus naar de verwachte kosten over de hele levenscyclus van het bedrijfsmiddel.” Behalve Cor zaten voor deze order ook nog een technisch specialist, een inkoopspecialist en een Arbo coördinator in het aanbestedingsteam. 

Fysieke test

Ook voor de inschrijvende partijen is een aanbesteding geen sinecure. “Zij zijn vaak ook vele manuren kwijt aan formulieren en procedures”, weet Cor. Een vast onderdeel van de procedure is het doorlopen van de zogenoemde fysieke test. “Daarbij worden de trekkers van alle aanbieders getest op een aantal zogenoemde knock-out factoren”, legt Cor uit. “Bij deze aanbesteding waren dat het vermogen, het geluidsniveau, het brandstofverbruik en de draaicirkel. Die test wordt uitgevoerd door een extern bedrijf. En als een specificatie niet blijkt te kloppen, ligt de betreffende trekker direct uit de race.” De Valtra scoorde hoge ogen bij dit cruciale onderdeel.

Voor dealer Van der Vegt had het winnen van de aanbesteding een speciale betekenis. “Het ging ook om de inruil van 4 Valtra’s die wij twintig jaar geleden hadden geleverd”, vertelt Nico Calis van Fa. van der Vegt. “Dat maakte deze order extra bijzonder. We waren zeer verguld met het nieuws.” De 5 T144 Active trekkers zijn in december 2016 geleverd. Fa. van der Vegt doet ook het onderhoud. “Vroeger deden we veel meer zelf maar tegenwoordig moeten ook de trekkers aan de diagnosekast”, lacht Cor. “Dat laten we met een gerust hart aan Fa. van der Vegt over. Het is een eerlijk bedrijf en ze komen hun afspraken goed na.”

In de trekkervloot van Wetterskip Fryslân staan sinds eind 2016 ook 5 nieuwe Valtra T144 Active trekkers hun mannetje.
In de trekkervloot van Wetterskip Fryslân staan sinds eind 2016 ook 5 nieuwe Valtra T144 Active trekkers hun mannetje.

Zeer tevreden

Inmiddels zijn de 5 Valtra’s uitgezwermd over de provincie Fryslân en draaien daar trouw en degelijk hun uren. “De trekker voldoet helemaal aan de specificaties en past prima bij ons takenpakket”, vertelt Bijzitter. Hij hoort ook positieve geluiden over de trekkers uit zijn team. “De Valtra heeft ondertussen al voor de takkenhakselaar gestaan. Dan zie je hoe taai de motor is. Je merkt er amper iets van als er een dikke tak doorheen gaat. En hij rijdt ook lekker. De jongens zijn zeer tevreden over de Valtra’s.”


« Terug naar het overzicht