Trots de boer op met Valtra

23.01.2018
“We staan volledig achter het merk Valtra en krijgen hele goede respons van zowel bestaande als nieuwe klanten.” – Jaap Schoonhoven, Martijn Schoonhoven en vertegenwoordiger Freek Sollie.
Na een paar magere jaren zitten de verkopen bij Valtra dealer Schoonhoven in Oosterwolde weer flink in de lift. Met dank aan de opverende veehouderij, veel eigen investeringen en het sterk verbeterde imago van het Finse merk.
In Oosterwolde, nabij Elburg, is het behalve bos louter gras en maïs in het buitengebied. De misère in de melkveehouderij van de afgelopen jaren is dan ook niet aan het bedrijf van Jaap Schoonhoven voorbij gegaan. “De veehouders hielden de hand op de knip en begrijpelijk”, zegt Jaap. Tegelijkertijd zorgde de crisis er voor dat ook de verkopen van grondverzetmachines (Schoonhoven’s andere tak) stagneerden. “Sinds ongeveer een jaar stijgen de verkopen weer in de volle breedte”, meldt zoon Martijn. “De inhaalrace is begonnen.”

Na een aantal jaren als monteur en machinist bij verschillende werkgevers begon Jaap Schoonhoven in 1984 voor zichzelf met reparatie en verkoop van landbouw- en grondverzetmachines. Eind 1986 werd hem door importeur Kuiken het dealerschap van Volvo BM Valmet aangeboden. Het Zweeds-Finse merk is daarna niet meer van het erf verdwenen.

Markt verandert

In de loop der jaren heeft Schoonhoven de markt zien veranderen. “Het kostte vroeger best wel inspanning om een Valtra aan de man te brengen”, vindt Jaap. “Het merk stond voor ‘goed en eenvoudig’ maar loonwerkers kickten er niet op en het uiterlijk stond veel mensen niet aan.” Met de lancering van de nieuwe series is het er een stuk eenvoudiger op geworden. “Je moet nog steeds wel de boer op om je product aan de man te brengen maar je biedt nu iets aan dat niet alleen goed is maar ook mooi en modern. We krijgen hele goeie respons van zowel bestaande als nieuwe klanten”, vult Martijn aan. “Je kunt er weer met trots achteraan.” 

Het is ook veelbetekenend dat de Schoonhovens al jaren de meeste trekkers verkopen aan rijders van een ander merk. Ze doen er zelf in ieder geval alles aan om Valtra en hun eigen bedrijf onder de aandacht te brengen. “Wij accepteren vrijwel elke uitnodiging voor streekmarkten, oogstfeesten en dat soort evenementen. Ook stellen we materiaal beschikbaar voor machinistenopleidingen.”

Milieu en ergonomie

“Valtra is een slechte trekker voor de werkplaats”, zegt Jaap met een knipoog, doelend op de degelijkheid en de geringe onderhoudsbehoefte van het merk. Dat heeft hem er niet van weerhouden om in 2010 een ultramoderne werkplaats te bouwen waar aan alles is gedacht. Met moderne hefbruggen, vloerverwarming en een kraanbaan is de ergonomie voor de monteurs tiptop in orde. Ook aan het milieu is gedacht. 

De wasplaats en een deel van de werkplaats hebben vloeistofdichte vloeren. Water komt via een vetafscheider in een zeeschelpenbassin waar bacteriën de zuivering voor hun rekening nemen. Daarna stroomt het water naar een vijver met biezen die de fosfaat afbreken. Ook alle hemelwater van de daken komt in deze vijver.

Ondersteuning door Mechan

Naast het verbeterde imago van Valtra en hun eigen inspanningen helpt ook de ondersteuning door Mechan Groep bij de verkoopactiviteiten, ervaren Jaap en Martijn. “De beschikbaarheid van demo- en voorraadtrekkers is prima geregeld”, zegt Jaap “Ze denken echt met je mee en helpen met bijvoorbeeld verkooptrainingen.”


« Terug naar het overzicht